صفحه اصلی » اخبار و مقالات » انواع روغن موتور

روغن موتور

اگر شما هم به دنبال بهترین مارک روغن موتور برای خودرویتان هستید باید بدانید که لازمه ی انتخاب بهترین برند روغن موتور ایرانی و یا آشنایی با بهترین برند روغن موتور خارجی، این است که ابتدا بتوانیم در تشخیص روغن موتور خوب برای خودرویمان موفق باشیم.

برای پیدا کردن با کیفیت ترین روغن موتور های بازار دو انتخاب پیش روی ماست؛ روغن موتورهای ایرانی و روغن موتورهای خارجی.

اما وجود تجربه و نیروی متخصص، باعث شده تا روغن موتورهای ایرانی هم تمام استانداردهای بین المللی را کسب کنند و جزو با کیفیت ترین روغن موتورهای موجود در بازار باشند.

طبقه بندی روغن موتور :

روغن موتور مدرن در حال حاضر دارای سه طبقه‌ بندی است:

گروه III روغن معدنی یا گاز به مایع است که یک راه شیمیایی برای تولید روغن پارافین از گاز متان است.

گروه IV یک PAO (پلی آلفا الفین ها ) است.

گروه V که بسیار غیرمعمول (استر یا دی استرها).

SAE 10W-40 یک برچسب یک روغن موتور با کیفیت نیست بلکه یک نوع از درجه ویسکوزیته است. روغن‌های مولتی گرید که امروز در دسترس است را می‌توان در دماهای بسیار مختلف (شاخص گرانروی بسیار بالا) استفاده کرد؛ که نیاز به تغییر روغن خودرو در تابستان و زمستان را از بین می‌برد.

حجم روغن موتور باید همیشه مقدار مشخصی باشد تا موتور کارکرد استانداری داشته باشد.

اغلب رانندگان و مالکان خودرو در زمان برخورد با کم کردن روغن احساس نگرانی می کنند و گمان می کنند که خودرویشان خراب شده است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنند.

در صورتی که این تصور صحیح نیست و هر روغن کم کردنی عیب در موتور خودرو محسوب نمی شود. تبخیر شدن روغن، طراحی موتور، عدم انتخاب موتور مناسب و شرایط رانندگی از دلایل کاهش حجم روغن موتور هستند.

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

شاخص ویسکوزیته بعبارتی شامل این موضوع می شود که هر چه این میزان بالاتر باشد، چسبندگی روغن موتور در دماهای متفاوت تغییر بیشتر و شدیدتری خواهد داشت و در حقیقت می توان اذعان کرد که در دماهای پایین با ضخامت بیشتری بر روی سطح قطعات قرار گرفته و در نتیجه روانکاری روند کندتری خواهد داشت.

بنابراین در صورتی که انتخاب بهترین روغن موتور به درستی صورت نگیرد موتور خودرو عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و اثرات زیانباری را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس مهم‌ ترین مساله در انتخاب روغن موتور مرغوب شاخص ویسکوزیته آن است و بعبارتی این شاخص دربرگیرنده مدت زمان مشخصی است که طول می‌کشد تا روغن موتور خودرو بسوزد.

بهترین روغن موتور و روش انتخاب آن :

حال چنانچه روغن موتوری که با کارکرد اندک در مدت زمان سریع‌تری سیاه شود تردید نداشته باشید که آن روغن موتور مرغوب و استاندارد نیست. بنابراین باید نکات مهم در خرید روغن موتور مورد توجه قرار داد. اما توصیه اصلی قبل از خرید روغن موتور این است که کدام روغن موتور تاییدیه شرکت خودرو ساز را دارا است. در حال حاضر اکثر خودروسازان دنیا در تعامل با بزرگترین تولیدکنندگان روغن موتور جهان تلاش می کنند تا محصولی سازگار با موتور خودرو را انتخاب و پس از تست ها و آزمایش های گوناگون آن را به عنوان محصول مورد تایید خود به مشتریان معرفی کنند. بنا بر این چنانچه از خودروهای وارداتی یا خودروهای داخلی استفاده می‌کنید به طور حتم روغن موتور مورد تایید خودروساز را خریداری کنید.

بنا بر این توجه داشته باشید که شاخص ویسکوزیته بیانگر میزان چسبندگی است و مهمترین نکته در انتخاب روغن موتور خوب به شمار می رود. این شاخص در دماهای مختلف برای انواع روغن موتور اندازه گیری و با یک کد معرفی می‌شود. بخش اول این کد با حرف W نشان داده می شود که مخفف زمستان(Winter) است و میزان شاخص ویسکوزیته روغن موتور در دماهای زیر صفر را نشان می‌دهد.

قبل ازحرف W نیز عددی نشان داده می‌شود که هرچه کوچکتر باشد، ویسکوزیته روغن موتور کمتر و در نتیجه رقیق‌تر و روان‌تر خواهد بود. قسمت دوم کد در شاخص ویسکوزیته نشان دهنده میزان مقاومت روغن در برابر تغییرات ویسکوزیته در دماهای بالا و در حدود 100 درجه سانتی گراد است.

 

با مراجعه به محصولات شیم اویل از قیمت روغن موتور مطلع خواهید شد یا میتوانید با شماره 02144987939 تماس حاصل فرمایید.  روغن موتور مناسب را با شیم اویل تجربه نمایید.

سایر مقالات وب سایت shimoil :
منتشر شده در تاریخ : 14 آذر 1399