صفحه اصلی » اخبار و مقالات » انواع روغن موتور

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک عموماً در سیستمهای هیدرولیک، گردشی و دیگر کاربردهای صنعتی (پرسهای سبک و سنگین جعبه لینگ انواع کمپرسور، جعبه دندههای بسته، یاتاقانهای ضد اصطکاک و سیستمهای انتقال قدرت هیدرولیک) مناسب میباشد و جزو دسته ی روغن صنعتی قرار می گیرند این روغن ها، میبایست در مقابل اکسیداسیون و سایش مقاومت مناسب داشته باشند، همچنین دارای قابلیت فیلتراسیون عالی باشند. عمده روغنهای هیدرولیک موجود دارای قابلیت تفکیکپذیری آسان آب و هوا از روغن و نیز دارای خاصیت ضدکف میباشد. روغنهای هیدرولیک عمدتاً در سطوح کیفیت HLP و HP تولید میگردند.روغنهای هیدرولیک در گریدهای ٢٢، ٣٢، ٤٦، ٦٨، ١٠٠، ١٥٠، ٢٢٠، ٣٢٠ قابل عرضه میباشند. جدول معادل روغنهای هیدرولیک به شرح زیر می باشد.

روغن هیدرولیک چیست ؟

روغن هیدرولیک یکی دیگر از روغن های مورد استفاده در خودروهای امروزی است که نقش روان کنندگی و واسطه انتقال قدرت را دارد. این روغن همانند روغن ترمز عمل کرده و به نوعی باعث روان تر شدن چرخش فرمان و انتقال قدرت به فرمان خودرو و سایر بخش های هیدرولیکی خودرو می گردد. خودروهای قدیمی تر که از سیستم های فرمان مکانیکی بهره می بردند به دلیل سختی چرخش فرمان در حالت ایست و یا حرکت با سرعت کم، جای خود را به خودروهای فرمان هیدرولیکی داده اند که توسط روغن هیدرولیک به سادگی این عمل انجام می شود. در این مطلب نیز قصد داریم همانند گذشته به معرفی روغن هیدرولیک خودرو پرداخته و چگونگی عملکرد آن را به همراه نحوه تعویض آن شرح دهیم.

بد نیست بدانید در یک سیستم هیدرولیک که اتفاقا کاربرد آن تنها به نسل قبلی خودروها محدود نمی‌شود و در بسیاری دیگر از ابزار مکانیکی مانند جرثقیل‌ها، پمپ‌ها و جک‌های هیدرولیکی کاربرد دارد، روغن هیدرولیک مهمترین نقش را بر عهده دارد. البته عملکرد روغن هیدرولیک بسته به نوع استفاده از آن به موارد متفاوتی بستگی دارد.

از جمله این موارد می‌توان به خواص و آیتم‌های زیر اشاره کرد:

  • گرانروی یا ویسکوزیته
  • درجه حرارت عملکردی
  • نوع سیستم هیدرولیک
  • مقاومت لایه‌های روغن
  • حداکثر میزان جذب رطوبت
  • خاصیت اسیدی و عدد PH
  • درجه مقاومت در برابر اکسیداسیون

کاربرد روغن های هیدرولیک :

روغن هیدرولیک عموماً در سیستمهای هیدرولیک، گردشی و دیگر کاربردهای صنعتی (پرسهای سبک و سنگین جعبه لینگ انواع کمپرسور، جعبه دندههای بسته، یاتاقانهای ضد اصطکاک و سیستمهای انتقال قدرت هیدرولیک) مناسب میباشد و جزو دسته ی روغن صنعتی قرار می گیرند این روغن ها، میبایست در مقابل اکسیداسیون و سایش مقاومت مناسب داشته باشند، همچنین دارای قابلیت فیلتراسیون عالی باشند. عمده روغنهای هیدرولیک موجود دارای قابلیت تفکیکپذیری آسان آب و هوا از روغن و نیز دارای خاصیت ضدکف میباشد. روغنهای هیدرولیک عمدتاً در سطوح کیفیت HLP و HP تولید میگردند. >روغنهای هیدرولیک در گریدهای ٢٢، ٣٢، ٤٦، ٦٨، ١٠٠، ١٥٠، ٢٢٠، ٣٢٠ قابل عرضه میباشند. جدول معادل روغنهای هیدرولیک به شرح زیر می باشد.

 

نوع دیگری از روغنهای هیدرولیک با سطوح کیفیت HVLP تولید میگردند که عمدتاً شاخص گرانروی بالایی تغییرات گرانوری کمتری نسبت به تغییرات دما دارند و در دما و فشار بالا کاربرد وسیعی دارند.

از مزایای مهم این نوع روغن هیدرولیک میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • شاخص گرانروی بالا
  • مقاومت برشی بالا
  • پایداری حرارتی بالا
  • خاصیت ضداکسیداسیون بالا
  • پایداری هیدرولیکی بالا و جلوگیری از بسته شدن فیلتر
  • قابلیت فیلتراسیون بالا
  • نقطه ریزش بسیار پایین

روغن های هیدرولیک چگونه کار می کنند ؟

یک مایع هیدرولیک یا روغن هیدرولیک وسیله ای است که توسط آن نیرو در ماشین های هیدرولیک انتقال می یابد. مایعات هیدرولیک مشترک بر پایه روغن معدنی یا آب استوار است. نمونه هایی از تجهیزات که ممکن است از مایعات هیدرولیک استفاده کنند عبارتند از بیل مکانیکی و بکسل هیدرولیک، ترمزهای هیدرولیک، سیستم های فرمان قدرت، گیربکس ها، کامیون های زباله، سیستم های کنترل پرواز هواپیما، بالابرها و ماشین آلات صنعتی و... استفاده از روغن موتور SAE 10 ، SAE 20 یا SAE 30 با کمترین امتیاز API به عنوان جایگزینی برای روغن هیدرولیک ایزو 32 ، ISO 46 یا ISO 68 ، به ترتیب برای سیستم های هیدرولیکی تجهیزات سنگین، یک امر متداول در صنایع ساخت و ساز و معدن است.

این بستگی به تجهیزات و تولید کننده دارد. یک کلاس از مایعات هیدرولیک (DIN 51524) وجود دارد که حاوی مواد افزودنی پراکنده و برقی مانند روغن موتور است. استفاده از این مایعات توسط بسیاری از سازندگان تأیید شده و می تواند مزایای مختلفی را در تجهیزات ماشین آلات از جمله جلوگیری از لاک و لجن ایجاد کند. با این حال، این مواد شوینده و پراکندگی می توانند باعث شوند تا مایعات به جای ریختن آب همانطور که می خواهید در یک سیستم هیدرولیک استاندارد، آب دیگری را که موجود است، امولسیون کنند.

آب در حالت تعلیق نگه داشته می شود، که می تواند باعث کاهش روانکاری و فیلتر شود و منجر به پوسیدگی و حفره شود. اگر میزان آب در روغن های هیدرولیک 1/0 درصد حفظ شود، از این مشکلات جلوگیری می شود. مایع هیدرولیک با قابلیت امولسیون مقادیر کمی از آب می تواند در کاربردهای موبایل مفید باشد.

در برخی موارد، سازنده تجهیزات اصلی حتی استفاده از روغن موتور چند درجه را به جای یک مایع ویسکوزیته واحد توصیه می کند. بدیهی است، SAE و ISO از دو مقیاس مختلف برای اندازه گیری ویسکوزیته استفاده می کنند. SAE 10W معادل ISO 32 است، SAE 20 معادل ISO 46 و 68 و SAE 30 معادل ISO 100 است. همانطور که مشاهده می کنید بین ISO 68 و SAE 30 تفاوت کمی وجود دارد.

ویسکوزیته سیال تا حد زیادی دمای روغن که در آن سیستم هیدرولیک با اطمینان می تواند کار کند را تعیین می کند. بنابراین اگر از روغن با ویسکوزیته بسیار زیاد برای شرایطی که دستگاه باید کار کند استفاده می کنید، روغن در طی شروع سرما به درستی جریان نمی یابد و یا به اندازه کافی روغن کاری نمی کند.

به همین ترتیب ، اگر از روغن با ویسکوزیته بسیار کم برای شرایط استفاده کنید ، حداقل گرمترین میزان لازم و در نتیجه روغنکاری کافی را در گرمترین روزهای سال حفظ نمی کنید.

برخی از تولید کنندگان تجهیزات استفاده از روغن موتور چند درجه ایی در سیستم های هیدرولیک را برای تجهیزات ماشین آلات خود روغن هیدرولیک را توصیه می کنند. بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته VI محدوده دمای کارکرد مایعات را گسترش می دهد. فقط بخاطر داشته باشید که با گذشت زمان این بهبود دهنده های VI "برشی خواهند شد"، که باعث تغییر ویسکوزیته سیال در دمای معین می شود. این تاثیری در عملکرد سیستم خواهد داشت.

ترکیبات روغن هیدرولیک :

روغن هیدرولیک ترکیبی از روغن پایه و مواد افزودنی است که برای روغن کاری قطعات موتور، کاهش اصطکاک و محافظت از موتور استفاده می شود. روغن موتور هیدرولیک از روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. روغنهای پایه 70-90٪ از کل را تشکیل می دهند و از گاز طبیعی یا نفت خام ایجاد می شوند. در ضمن ، افزودنیهای 10 تا 30 درصد باقی مانده می توانند انواع مختلفی از موارد زیر باشند:

- پراکندگی: به محافظت از عملکرد موتور شما کمک می کند - مواد شوینده: از رسوب جلوگیری می کند - مواد افزودنی ضد کف: از بروز مشکلات در دمای بالا جلوگیری می کنید - مهارکننده های خوردگی: در برابر واکنش اسیدها روی فلز محافظت می کنند.
 

با مراجعه به محصولات شیم اویل از قیمت روغن هیدرولیک مطلع خواهید شد یا میتوانید با شماره 02144987939 تماس حاصل فرمایید. قیمت روغن هیدرولیک مناسب را با شیم اویل تجربه نمایید.

 

 

منتشر شده در تاریخ : 15 آبان 1399